Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2012

Δρόμοι-καρμανιόλες εδώ και μισό αιώνα στη Μακεδονία


Σε άθλια κατάσταση, εγκυμονώντας σοβαρούς κινδύνους για τους διερχόμενους οδηγούς, παραμένει εδώ και μισό αιώνα το μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου στους επτά νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας. Κακοτεχνίες και πλημμελής συντήρηση του οδοστρώματος καταγράφονται σε πολλά τμήματα, ενώ οι τεχνικές υπηρεσίες έχουν καταγράψει 17 δρόμους-καρμανιόλες, οι οποίοι χρήζουν άμεσης αποκατάστασης, αφού δέχονται καθημερινά μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.

Το χειρότερο όλων, όμως, είναι ότι οι δρόμοι αυτοί...
 θα παραμείνουν και την επόμενη τριετία στην ίδια κακή κατάσταση, καθώς στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, από όπου οι δήμοι και η περιφέρεια σκόπευαν να αντλήσουν κονδύλια, δεν έχει μείνει ούτε ευρώ. Για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου απαιτούνται τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ και μέχρι στιγμής στο ταμείο της περιφέρειας για τέτοια έργα δεν έχει εισρεύσει απολύτως τίποτε. Την ίδια ώρα τα χρέη της περιφέρειας προς τη ΔΕΗ για τον ηλεκτροφωτισμό των δρόμων ανέρχονται σε 3,5 εκατ. ευρώ.

Η κατηγορία «έργα οδοποιίας» έκλεισε τους τελευταίους μήνες του 2011, αφού τα χρήματα του ΕΣΠΑ ξοδεύτηκαν από τους αιρετούς σε άλλες ανάγκες και σε συνεχιζόμενα έργα. Μοναδικά έργα που έχουν προοπτική να ενταχθούν στο πρόγραμμα είναι μόνο τα λεγόμενα έργα-σημαίες και αφορούν στη διαχείριση οικιακών απορριμμάτων, στη διαχείριση πόσιμου νερού, σε αστικές αναπλάσεις, σε δίκτυα αποχέτευσης και αντιπλημμυρικά έργα, σε υποδομές εκπαίδευσης και υγείας, καθώς και σε κοινωνικές υποδομές.

Ούτως ή άλλως τα ευρωπαϊκά προγράμματα δεν χρηματοδοτούσαν συντηρήσεις και διαγραμμίσεις οδικών δικτύων, καθώς αυτό περιλαμβάνεται στις συμβατικές υποχρεώσεις των δήμων και σήμερα της αιρετής περιφέρειας. Ο διευθυντής Τεχνικών Έργων της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Μήλιος, παραδέχεται ότι το οδικό δίκτυο είναι σε κακό χάλι και ελάχιστες παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν σήμερα, που τα κρατικά κονδύλια είναι περιορισμένα έως ανύπαρκτα. Κοινώς, όπως λέει, το οδικό δίκτυο, και ειδικότερα οι 17 πιο επικίνδυνοι δρόμοι στο σύνολο της περιφέρειας, μπορούν να σωθούν μόνο με... μπαλώματα. «Οι δρόμοι παραμελήθηκαν πολύ τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα σήμερα οι φθορές που έχουν υποστεί να είναι μεγάλες και να συνιστούν παγίδες για τους οδηγούς», σημειώνει χαρακτηριστικά. Εξηγεί ότι τα χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό κατευθύνονταν κυρίως σε μεγάλες εργολαβίες και ως εκ τούτου δεν έμεναν ποτέ κονδύλια για τη συντήρηση των δρόμων.


Στα χαρτιά εδώ και μισό αιώνα

Στον νομό Θεσσαλονίκης ο σχεδιασμός αποκατάστασης ή διαπλάτυνσης ενός δρόμου αποδεικνύεται ότι σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να υφίσταται για πάνω από 30-40 χρόνια.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του δρόμου Περαίας - Μηχανιώνας στον δήμο Θερμαϊκού, του οποίου η διαπλάτυνση σχεδιάζεται εδώ και 50 χρόνια. Σήμερα το έργο φαίνεται να έχασε και πάλι το... τρένο, αφού μόνο για τις απαλλοτριώσεις απαιτούνται περί τα 20-24 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον δήμαρχο, Ιωάννη Αλεξανδρή, ο δήμος Θερμαϊκού βρίσκεται ανάμεσα στους δέκα δήμους της χώρας με ραγδαία αύξηση πληθυσμού. Αυτό σημαίνει ότι ο συγκεκριμένος δρόμος δέχεται κάθε χρόνο όλο και μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο, ενώ πολύ συχνά σημειώνονται τροχαία ατυχήματα.

Σε κακή κατάσταση βρίσκεται και ο δρόμος προς το νοσοκομείο Παπανικολάου, όπως και το οδικό δίκτυο της Μυγδονίας, ειδικά το τμήμα Πεντάλοφος - Νεοχωρούδα, αλλά οι οικείοι δήμοι δεν έχουν καμία δυνατότητα για τέτοιου είδους έργα. Ο δήμος Ωραιοκάστρου καταβάλλει προσπάθεια να εξασφαλίσει πόρους για τη συντήρηση των δρόμων, αλλά τα κόστη για τέτοιες παρεμβάσεις είναι πολύ μεγάλα.

Το «αγκάθι» των περιφερειών

Τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο όμως αντιμετωπίζει η διοίκηση της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία καλείται να αναλάβει τη συντήρηση και αποκατάσταση του οδικού δικτύου στους επτά νομούς.

Η αποκατάσταση του οδικού δικτύου όμως αποτελεί «αγκάθι» και για τις 13 περιφέρειες της χώρας. Και αυτό καθώς ο «Καλλικράτης» τούς εκχώρησε την αρμοδιότητα για συντήρηση και κατασκευή έργων στο σύνολο όμως του οδικού δικτύου, εθνικού και επαρχιακού, για το οποίο προβλέπεται μειωμένη χρηματοδότηση κατά 40% σε σχέση με τα κονδύλια που καταβάλλονταν στις πρώην νομαρχίες.

Όπως ανέφερε στη «Θ» ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Διονύσης Ψωμιάδης, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για τέτοιου είδους έργα, για τα οποία, βάσει ενός πρόχειρου προϋπολογισμού, απαιτούνται 20 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος σημείωσε ακόμα πως το γεγονός ότι δεν υπάρχουν κονδύλια στο ΕΣΠΑ στην κατηγορία «έργα οδοποιίας» δένει τα χέρια της διοίκησης της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά καταβάλλεται προσπάθεια να βρεθούν χρήματα για τις περιπτώσεις που είναι επείγουσες και εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για τους οδηγούς.



Ποιοι είναι οι επικίνδυνοι δρόμοι

Σύμφωνα με τη διεύθυνση Τεχνικών Έργων της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, οι συνήθεις παγίδες που συναντούν οι οδηγοί στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής είναι: οδόστρωμα που έχει υποχωρήσει, λακκούβες και μπαλώματα σε πολλά σημεία και έλλειψη διαγράμμισης. Μεταξύ των επικίνδυνων δρόμων που θα πρέπει να αποκατασταθούν άμεσα είναι:

1. Στον νομό Θεσσαλονίκης ο δρόμος Θέρμης - Γαλάτιστας, Περαίας - Μηχανιώνας, Χορτιάτη - Αγίου Βασιλείου, Ωραιόκαστρου - Μελισσοχωρίου, Ωραιόκαστρου - Νεοχωρούδας και Μονόλοφου - Πεντάλοφου. Για τον δρόμο Ραιδεστού - Γαλάτιστας επίκειται, μέσω προγράμματος του υπουργείου Υποδομών και Δικτύων, η δημοπράτηση του έργου.

2. Στον νομό Πέλλας ο δρόμος Έδεσσας - Αγίου Αθανασίου, Χαλκηδόνας - Γιαννιτσών και Μαυροβουνίου - Αριδαίας. Σε κακή επίσης κατάσταση βρίσκεται ο δρόμος Έδεσσας - Βόρρα (Καϊμακτσαλάν), στον οποίο έχουν διαπιστωθεί λακκούβες και καθιζήσεις, άκρως επικίνδυνες για τους οδηγούς, ενώ απαιτείται η δημιουργία μίας ακόμα κυκλοφοριακής λωρίδας. Σε κακή κατάσταση επίσης είναι ο δρόμος Θεσσαλονίκης προς Γιαννιτσά, μήκους 30 χλμ. Επίκειται όμως μέσα στο 2012 η δημοπράτηση για το τμήμα παράκαμψης των Γιαννιτσών.

3. Στην Ημαθία σε κακό χάλι βρίσκεται ο δρόμος Βέροιας προς Έδεσσα, στο ύψος της διασταύρωσης, ενώ απαιτείται οπωσδήποτε η δημιουργία τρίτης λωρίδας. Επίσης ο δρόμος Νάουσας - Κουτσούφλιανης και Κουτσούφλιανης - Γραμματικού.

4. Στην Πιερία ο περιφερειακός προς την Κατερίνη και ο δρόμος που οδηγεί στον Όλυμπο. Ιδιαίτερα επικίνδυνος θεωρείται ο εθνικός δρόμος Κατερίνης - Ελατοχωρίου.

5. Στις Σέρρες επικίνδυνο είναι το οδικό δίκτυο από Σέρρες προς Δράμα, από Πορόια προς Σιδηρόκαστρο, όπως και στη διασταύρωση Σερρών προς Δράμα μέχρι τη θέση «Λιοντάρι». Επίσης σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει και ο δρόμος Ροδόπολης - Λιθότοπου.

6. Στον νομό Κιλκίς ο δρόμος Πολυκάστρου - Κιλκίς, όπου διαπιστώνονται πολλές κακοτεχνίες, καθώς και ο δρόμος Κιλκίς - Ποροΐων.

7. Στον νομό Χαλκιδικής ο δρόμος Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου και Ποτίδαιας - Καλλιθέας προς Κασσανδρεία (το έργο είναι στα σπάργανα και αναμένεται να αρχίσει). Σε κακή κατάσταση βρίσκεται και ο δρόμος προς το Στρατώνι και τη Συκιά Χαλκιδικής. Υπάρχουν ωστόσο μελέτες οι οποίες προβλέπουν τη χάραξη από Πολύγυρο...


Της Φανής Σοβιτσλή ~ makthes.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου